پژوهشی درون راستای تحول نظام آموزشی کشور

به گفته گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی درون مقدمه این پژوهش که با روش ترکیبی توصیفی-تحلیلی-استنباطی تدوین شده هست آمده هست: « درون این معنا که علم دینی درون چارچوب اصول حکمت متعالیه چتر حاکم بر فرایندی مرکب از روشهای کیفی مختلف را فراهم می­‌آورد، فرآیند مزبور با بهره‌­گیری از دو رویکرد استنتاجی و تحلیلی و استفاده کردن از روش‌­های مصاحبه و هرمنوتیک، اجتهاد سیستمی و تحلیل مفهومی و زبانی درون ذیل پارادایم تفسیری برآمده از حکمت متعالیه اجرا شد.»

درون ادامه این پژوهش و براساس نتایج یافته‌­های این پژوهش آمده هست که «رشد مفهومی هدفدار و با سمت و سوی معلوم و درون برگیرنده نحوه تشخص انسان هست که ازبرای سنجش آن، شاخص­‌هایی اعتباری وجود دارد. یافته‌­های پژوهش حاضر، منجر به صورت­‌بندی نظریه­‌هایی درون خصوص استعداد، عاطفه، احتیاج و رابطه ها انسانی درون ذیل نظریه رشد شد.»

درون این رابطه تأکید شده هست که استعداد هم دلیل و هم معلول رشد تلقی می­‌شود، ضمن آنکه خاطرنشان شده هست براساس نظریه عاطفه، این گرایشات نفس یا عواطف هستند که جهت حرکت قوای شناختی و حرکت کلی نفس را انتخاب می­‌کنند.

این پژوهش با نظر به ضرورت تحول درون نظام آموزشی و لزوم ارائه نظریه تربیت اسلامی ازبرای سامان بخشی به فعالیت های تربیتی کشور به اسناد بالادستی از قبیل سند نقشه جامع علمی کشور درون راهبرد کلان ۱۰، راهبردهای ملی ۴،۱ و ۶ و اقدامات ملی ۱و۲و۳و۴ و همچنین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توجه داشته و معتقد هست: «تنها با تحول درون دانش تعلیم و تربیت و دانش­‌های وابسته هست که امکان تحول درون نهاد تعلیم و تربیت فراهم می‌­شود.»

درون بخشی از این پژوهش تحت عنوان «شناخت شاخص­‌های رشد باتوجه به تعالیم اسلام» با تحقیق مفاهیم ناظر به صفات و ویژگی­‌های افراد یا گروه­‌های رشد یافته درون قرآن بیش از ۴۲۰ کلیدواژه درون قرآن جستجو شده و براین اساس بعضی از ویژگی‌­های افراد و گروه‌های رشدیافته احصاء شده هست.

یافته‌­های این پژوهش تأکید دارد که « به­‌طور کلی عاطفه، استعداد و رابطه ها انسانی ذوات عینی مستقل از نفس نیستند. همچنین، سازه­‌های فرضی یا امور موهوم هم نیستند بلکه تحقق عینی دارند و منشا آثار واقعی درون نفس هستند.»

این پژوهش درون ۶ فصل و ۱۴۰۹ صفحه به همت معاونت پژوهشی دانشگاه شهید بهشتی و با همکاری واحد علمی کمیسیون تعلیم و تربیت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با نظارت حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر رشاد درون تابستان ۱۳۹۷ تدوین شده هست.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *